Moderní řízení železničního provozu na trati Zdice - Protivín

Hlavní stránka / Média / Tiskové zprávy / Moderní řízení železničního provozu na trati Zdice - Protivín

7.10.2009

Moderní řízení železničního provozu na trati Zdice - Protivín Březnice - Dnes byla slavnostně ukončena racionalizace tratě Zdice – Protivín. Provoz na téměř 90 km dlouhé trase spojující Středočeský a Jihočeský kraj, je tak díky zavedení moderní technologie řízen dálkově z jediného dispečerského centra v železniční stanici Březnice. Racionalizace tratě významně zvýšila bezpečnost provozu a umožnila zrychlit železniční dopravu. Investorem stavby byla Správa železniční dopravní cesty, státní organizace.

Protivínka, jak se trati ze Zdic přes Příbram a Písek do jihočeského Protivína také říká, oslavila v nedávné době 130 let od uvedení do provozu. Generální ředitel SŽDC Ing. Jan Komárek v této souvislosti uvedl: „Trať Protivín–Zdice vždy byla významnou regionální i vnitrostátní součástí naší  železniční sítě. Racionalizací úseku, tedy zejména zavedením dálkového řízení provozu a zvýšením bezpečnosti, jsme navázali na odkaz železničních stavitelů z minulých století a zavedli traťové parametry nezbytné pro moderní řízení a provoz železnice ve století jedenadvacátém.“

Nyní je trať vybavena řídicím a zabezpečovacím systémem umožňujícím dálkové ovládání výhybek, návěstidel a dalších zařízení. Obsluhující dispečer má aktuální informace o stavu všech technologických systémů a o pohybu vlaků v celém řízeném úseku.

Traťový úsek Zdice-Protivín byl osazen moderním zabezpečovacím zařízením ESA 33, které využívá plně elektronických panelů EIP (Electronic Interface Panel). Jde o zařízení s bezkontaktním rozhraním, díky němuž je zařízení ESA 33 jako celek velmi spolehlivé a vyžaduje nižší nároky na údržbu a zastavěný prostor než jeho předchůce ESA 11.  Zásadním přínosem panelu EIP je jeho kompatibilita s dalšími elektronickými zařízeními, jako jsou počítače náprav PZN-1, kolejové obvody KOA1, autoblok ABE-1 a další. Zařízení ESA 33 je systém s vyšší bezpečností, který plně respektuje evropské standardy a předepsanou integritu bezpečnosti SIL-4.

Díky racionalizaci  je nyní z jednoho místa ovládáno 11 stanic: Březnice, Lochovice, Jince, Bratkovice, Příbram, Milín, Tochovice (odbočka Přední Poříčí), Mirovice, Čimelice, Vráž u Písku a Čížová.

Dálkový přenos zajišťuje nový komunikační systém zabezpečovacího zařízení KSZZ, vybavený vlastní diagnostikou a záznamem činnosti.

„Racionalizace tratí je v poslední době trendem v celé Evropě. Jsme rádi, že také u nás přibývá nově zrekonstruovaných tratí vybavených nejmodernějšími technologiemi, které zvyšují plynulost a bezpečnost v železničním provozu a zlepšují úroveň přepravy pro cestující“, uvedl generální ředitel společnosti AŽD Praha Ing. Zdeněk Chrdle.
 
V rámci stavby se zvýšení bezpečnosti dočkalo také 39 železničních přejezdů, dalších 19 bylo nově zabezpečeno. Na trati bylo nasazeno 103 počítačů náprav PZN-1. Instalováno bylo také 115 nových návěstidel a 77 přestavníků.

Stavba zahrnovala také dílčí rekonstrukci pozemních objektů či stavební úpravy přejezdů. V každé železniční stanici na této trati byl zprovozněn informační systém pro cestující. Většina stanic a zastávek je rovněž vybavena kamerovým systémem.

Zhotovitelem stavby „Racionalizace tratě Zdice-Protivín“ byla firma AŽD Praha s.r.o. Náklady na realizaci stavby představují částku 425,9 milionu korun. Stavba byla financována výhradně z národních zdrojů prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.

Projektovou dokumentaci vypracovala společnost SUDOP Praha a.s. Realizace stavby se uskutečnila od 22. 8. 2006 do 30. 9. 2009.

Základní technické údaje:  

Počet mezistaničních úseků s novým TZZ…………………………………12
Celkový počet dálkově ovládaných ŽST…………………………………….11
Počet výhybek s elektromotorickými přestavníky……………………..….64  
Celkový počet výhybek vybavených
elektrickým ohřevem výměn (EOV) s dálkovým ovládáním………………42
Celkový počet přejezdů zahrnutých do DOZZ……………………………..58
Celkový počet přejezdů s novým zabezpečovacím zařízením
zahrnutých do DOZZ…………………………………………………………..9
Počet nově rekonstruovaných přejezdových stavebních konstrukcí…….10 
Počet snesených postradatelných výhybek ze stávajícího kolejiště…...23
Nové přejezdové konstrukce………………………………………………...10
Zabezpečovací zařízení:
Trať  je vybavena novým zabezpečovacím zařízením 3. kategorie.   
Světelné přejezdové zabezpečovací zařízení se závorami......................2
Světelné přejezdové zabezpečovací zařízení bez závor……………….…17

 

Autor: Jiří Dlabaja
Mobil: +420 606 650 834
E-mail: dlabaja.jiri@azd.cz

 



Hlášení poruch

Administrováno redakčním systémem společnosti NETservis. Mapa webu Prohlášení přístupnosti RSS XML Sitemap Kontakty AŽD Praha ve světě

česky englishpусcкий