Systémy AŽD řídí provoz v metru

Hlavní stránka / Média / Tiskové zprávy / Systémy AŽD řídí provoz v metru

28.7.2005

Praha, 28. července 2005 – Na trase A pražského metra dnes proběhlo zahájení kolaudačního řízení nově instalovaného zařízení LZA firmy AŽD Praha. Instalace probíhala od roku 2001 a cena zařízení přesáhla 500 mil. korun. Systém LZA, jehož součástí je i funkce automatického vedení vlaku, je v současné době nejmladším zařízením v oblasti bezpečnosti a optimalizace provozu a proto plní nejlépe požadavky Dopravního podniku.

Výhody systému jsou především ve zvýšení komfortu řízení vlakové soupravy, dodržování jízdních řádů a přesnosti zastavení vlaku ve stanici. „Strojvedoucí dá stisknutím tlačítka pouze pokyn k odjezdu ze stanice a při tom sleduje jen pohyb cestujících na nástupišti. V případě nebezpečí tlačítko uvolní a vlak se zastaví,“ vysvětluje práci strojvůdce ing. Josef Jehlička technický ředitel pro metro firmy AŽD. Samotná jízda vlaku je v režii LZA. „Vlak díky LZA sám dojede až do následující stanice, kde zastaví dle jízdního řádu a s přesností do 20 centimetrů,“ dodává ing. Jehlička.

Pro Dopravní podnik systém přináší úsporu elektrické energie, která vzniká optimalizací jízdy vlaku, plynulostí a přesným dodržováním jízdních řádů. Odpadá zbytečné brzdění, zrychlování apod.

Kolaudačního řízení se zúčastnili zástupci Dopravního podniku, Magistrátu hl. města Prahy, firmy Inženýring dopravních staveb a zástupců městských částí, kterými trasa A prochází. Subdodavatelé projektu jsou firmy BT ZWUS Katovice, Unicontrols a Fleck. Trasa metra A má 12 stanic, měří 12 km a obsluhuje ji 25 vlaků. Geneze projektu:

  • Září 2001 - získáno stavební povolení.
  • Srpen 2002 – při povodních bylo zničeno 25% instalovaného zařízení. Do konce r. 2002 opět vše znovu vyrobeno a instalováno.
  • Od 22. 11. 2003 – na základě souhlasu schvalovatelů systému (DP Praha, Drážního úřadu a Magistrátu hl. m. Prahy) zahájení zkoušek bez cestujících a se dvěma strojvedoucími v kabině.
  • 2. 2. 2004 – zahájení provozu s cestujícími.
  • 22. 12. 2004 – provedení technicko-bezpečnostní zkoušky -. Během této zkoušky je třeba při cestovní rychlosti 32 km/hod splnit interval jízdy vlaků 90s, tento požadavek splněn a překonán - dosáhli jsme rychlosti 34 km/hod.
  • Od 1. 1. 2005 – zkušební provoz s cestujícími a pouze s jedním strojvedoucím v kabině.



Hlášení poruch

Administrováno redakčním systémem společnosti NETservis. Mapa webu Prohlášení přístupnosti RSS XML Sitemap Kontakty AŽD Praha ve světě

česky englishpусcкий