Autonomní vlak AŽD najel už 3 000 kilometrů s cestujícími

Společnost AŽD úspěšně navázala na jarní premiéru autonomního vozidla EDITA, které jako první v Evropě dokáže jezdit v otevřené krajině. Od dubna do začátku října 2025 absolvovala EDITA (Experimentální Drážní vozidlo pro Inovativní Technologie AŽD) v tomto unikátním projektu na trati Kopidlno – Dolní Bousov již více než 3 000 kilometrů provozu s cestujícími a potvrdila svou spolehlivost.

„Za celou dobu provozu jsme nezaznamenali žádnou technickou závadu související se softwarem či řízením. Vlak se zastavil pouze v situacích, kdy mu do cesty vstoupily reálné překážky – například stádo ovcí, zajíc či srna, která běžela souběžně s vlakem a následně přešla přes koleje. V jednom případě vlak správně reagoval i na automobil, který nerespektoval stopku na přejezdu. To je pro nás důkaz, že technologie funguje a dokáže spolehlivě vyhodnocovat rizikové situace. Stále ale na základě řady testovacích jízd vylaďujeme software,“ uvádí generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

Vývojoví pracovníci AŽD aktuálně testují systémy nové generace. Do testovacího provozu byla například nasazena technologie ADEROS – Automatická detekce rizikových situací, která pomocí inteligentní kamery vyhodnocuje chování aut a chodců na přejezdech a předává vlaku informaci, zda se na přejezdu nachází překážka. V tuto chvíli začínají testy senzorů autonomního vozidla ve Švýcarsku v okolí Gotthardského tunelu, kde se ověří vliv náročných klimatických podmínek na jejich funkčnost. V příštím roce bude zkoušen lidar se širším zorným úhlem, který výrazně rozšíří schopnosti vnímání okolí zejména při jízdě v oblouku.

Systém autonomního řízení bude upraven tak, aby odpovídal posledním specifikacím evropského projektu R2DATO, a v jeho rámci bude společnost AŽD testovat spolu s našimi partnery interoperabilitu jednotlivých komponent autonomního řízení.

Novinky během příštího roku čekají i cestující. Poprvé budou moci vidět v reálném provozu inteligentní zastávku na znamení, kde se informace o nástupu cestujícího přenese na vozidlo, a i v přívěsném voze bude instalováno tlačítko ZASTAVTE, jehož stiskem si cestující vyžádá, aby vozidlo EDITA na příští zastávce bezpečně zastavilo.

Projekt ukazuje, že český železniční průmysl umí držet krok s evropskými trendy, a dokáže je dokonce nastavovat. EDITA dosud jezdila maximální rychlostí 60 km/h, ale technicky je připravena na rychlost až 80 km/h. Plánujeme také zavést dálkové ovládání vlaku, takže strojvedoucí bude moci autonomní vlak řídit ručně z Kompetenčního centra Dětenice, ale i přímo z ředitelství společnosti AŽD,“ doplňuje Zdeněk Chrdle.

Ojedinělý projekt přilákal i mezinárodní pozornost. Do Dětenic a na trať Kopidlno – Dolní Bousov se přijeli podívat zástupci Europe’s Rail Joint Undertaking (ERJU), členové evropských výzkumných projektů, jejichž cílem je vyvinout technologie pro automatické řízení vlaků, zaměstnanci rakouských či polských drah, studenti výzkumných pracovníků Technické univerzity v Drážďanech a také novináři ze světové agentury AFP nebo německé veřejnoprávní televize Deutsche Welle.

„Cíl společnosti AŽD je zcela jasný. Do roku 2030 chceme proměnit naši druhou trať Švestkovou dráhu (Čížkovice – Obrnice) v první plně autonomní regionální železniční linku v Evropě s každodenním provozem v otevřené krajině,“uzavírá Zdeněk Chrdle.

Zpět