První tuzemská 5G síť výhradně pro železnici bude zprovozněna na soukromé dráze Kopidlno – Dolní Bousov

Společnost AŽD zahájila ve spolupráci s firmou CETIN stavbu první 5G sítě výhradně pro železnici na své vlastní trati Kopidlno – Dolní Bousov. Jde o vysokokapacitní datovou síť, která bude na takzvané Kopidlnce využívána především pro testování autonomního provozu vlaků bez strojvedoucích.

5G síť výhradně pro železnici je sice velmi nákladná záležitost, ale společnost AŽD musí držet krok se světovou konkurencí. Oproti konkurenci máme tu výhodu, že ji budujeme na své vlastní trati a bez jakéhokoliv jiného provozu, takže naši technici budou moci neomezeně experimentovat a testovat limity této vysokokapacitní datové sítě,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.  

Společnost AŽD na Kopidlnce zatím pokryje prostřednictvím čtyř vysílačů železniční úsek Dětenice – Ledkov, kde se bude testovat autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích. V rámci těchto testů budou přes 5G síť přenášeny datově náročné informace, jako jsou digitální mapy, dohledové informace, obraz ze senzorů a kamer sledujících prostor kolem vlaku, komunikace s externími detektory podél trati, a současně půjde přes 5G síť autonomní vlak kompletně ovládat.

Společnost AŽD plánuje používat 5G síť i pro nově vyvíjené a zatím neznámé technologie, které díky vysokokapacitnímu a současně velmi stabilnímu přenosu dat budou umožňovat provoz bez kabeláže. „Kopání kabelových tras a ukládání metalických či optických kabelů totiž stavby časově protahuje, ale především významně prodražuje. My už dnes umíme využívat výhradních sítí GSM-R pro bezpečný přenos datových informací na železnici, je ale potřeba přiznat, že zde bojujeme s nedostatečnou datovou propustností. A 5G síť nám nabízí zcela nové možnosti, které povedou k zatím netušeným technologickým inovacím,“ vysvětluje Zdeněk Chrdle.

První 5G síť výhradně pro železnici společnost AŽD plánuje zprovoznit na přelomu září a října letošního roku.

Zpět