„5G síť výhradně pro železnici je sice velmi nákladná záležitost, ale společnost AŽD musí držet krok se světovou konkurencí. Oproti konkurenci máme tu výhodu, že ji budujeme na své vlastní trati a bez jakéhokoliv jiného provozu, takže naši technici budou moci neomezeně experimentovat a testovat limity této vysokokapacitní datové sítě,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.
Společnost AŽD na Kopidlnce zatím pokryje prostřednictvím čtyř vysílačů železniční úsek Dětenice – Ledkov, kde se bude testovat autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích. V rámci těchto testů budou přes 5G síť přenášeny datově náročné informace, jako jsou digitální mapy, dohledové informace, obraz ze senzorů a kamer sledujících prostor kolem vlaku, komunikace s externími detektory podél trati, a současně půjde přes 5G síť autonomní vlak kompletně ovládat.
Společnost AŽD plánuje používat 5G síť i pro nově vyvíjené a zatím neznámé technologie, které díky vysokokapacitnímu a současně velmi stabilnímu přenosu dat budou umožňovat provoz bez kabeláže. „Kopání kabelových tras a ukládání metalických či optických kabelů totiž stavby časově protahuje, ale především významně prodražuje. My už dnes umíme využívat výhradních sítí GSM-R pro bezpečný přenos datových informací na železnici, je ale potřeba přiznat, že zde bojujeme s nedostatečnou datovou propustností. A 5G síť nám nabízí zcela nové možnosti, které povedou k zatím netušeným technologickým inovacím,“ vysvětluje Zdeněk Chrdle.
První 5G síť výhradně pro železnici společnost AŽD plánuje zprovoznit na přelomu září a října letošního roku.